Van 144pk naar 1pk

28 juni 2015 - Maun, Botswana

Vrijdag is de laatste dag in de Central Kalahari, de laatste keer wakker worden in onze daktentjes, de laatste keer vroeg op om nog een ochtend game drive te doen voor we naar de volgende bestemming rijden. In een laatste poging om katten te spotten staan we extra vroeg op en gaan in kampeerpyama (lees thermo ondergoed) op weg. Het blijft mooi, we zien de grond eekhoorntjes ontwaken en net als stokstaartjes rechtop staan op de uitkijk en opwarmen in de zon, we zien ook nog best wat andere dieren, helaas geen luipaard. Terug in het kamp maken we ons klaar voor vertrek. Eerst nog heerlijke gebakken eitjes als ontbijt en dan is het toch echt tijd om deze prachtige plek te verlaten. Het waait vandaag harder dan de eerdere dagen, het lijkt wel alsof de dieren zich voor de wind verschuilen, want we zien heel weinig dieren onderweg naar de uitgang van het park. We melden ons keurig af bij de ranger en rijden verder richting Maun. Het is ruim 80 km over een zandweg, rechtuit langs een hek. Eerst het hek van het national park, daarna voor het vee. Botswana heeft het land in stukken verdeeld om zo verspreiding van mond- en klauwzeer tegen te gaan. Daarom zijn er ook veterinaire checks, zoals we eerder al beschreven, waar je schoenzolen en de autobanden gedesinfecteerd worden. Eenmaal aangekomen bij de asfaltweg in een dorpje trekken we veel bekijks als we de bandenspanning van de auto weer op peil brengen voor de verdere reis naar de bewoonde wereld. Moe, stoffig en voldaan komen we rond half vijf aan bij de Okavanga River Lodge in Maun, onze stop voor twee nachten. We ruimen de auto leeg, geven alle overgebleven crackers en overig eten aan mensen die nog de bush ingaan en ploffen neer op het gezellige terras voor een koud biertje terwijl we wachten tot de auto weer wordt opgehaald. Daar gaat onze 144PK vriend die ons trouw 11 dagen heeft vervoerd. En dan... eten, douchen en schoon worden! We genieten nog heel lang van het terras en de biertjes.

Gisteren hebben we een hele luie dag gehad. Uitslapen, relaxed uitgebreid ontbijten en even Maun in om alvast wat souvenirs te bekijken zodat we weten wat we volgende week kunnen kopen. Dit is van korte duur want het is weekend en dan gaan de winkels hier rond twee uur dicht. Tijdens onze uitgebreide voorbereiding hebben we blijkbaar toch iets over het hoofd gezien: de winkelopeningstijden in het weekend in botswana en ons reisschema... zowel bij het shoppen ivm onze vertraagde bagage, voorraad inkopen voor de kampeertochten en nu dus voor souveniers. Terug in de lodge chillen we op het terras met een boekje en de volledige jaren 80 hits op de achtergrond. Lezen, blog bijwerken, nagenieten met onze foto's, heerlijk lui.

Zometeen is het eindelijk zover, dan begint het laatste deel van onze reis, het stuk waar het allemaal om begonnen is. We gaan onze safari vervolgen op 1PK. We vliegen daarvoor eerst met een heel klein vliegtuig diep de Okavango Delta in, naar Motswiri Camp waar we de komende week in de watten gelegd gaan worden en twee keer per dag te paard een game drive gaan doen. Er is daar geen internet dus onze volgende post is pas over een week. A bientot!

1. Judith:
    28 juni 2015
    Ik ben geneigd deze verhalen uit te printen en aan m'n moeder te laten lezen. Die houdt wel van reisverhalen. Dus dat is een compliment naar de leuke schrijfstijl.
  2. Evert&Joos:
    28 juni 2015
    Even laten weten, dat we genieten van jullie verhalen. Hulde aan de auteurs!! Nog veel plezier te paard.
  3. Chris:
    28 juni 2015
    Dames, wat een stoere verhalen! Prachtige dieren gezien en leven met het ritme van de natuur. Leuk om jullie zo te volgen, ik lees de verhalen graag. Heel veel plezier in de ongetwijfelde luxe van het paardrijden na het "Spartaanse" camperen. Geniet! En maak mooie luchtfoto's van de Okacangi deltA!
  4. Peter:
    28 juni 2015
    Geniet maar van de volgende episode. Hoewel beter kan al bijna niet. 11 keer ochtend en avond drives dan heb je wat slaap in te halen
    Peter
  5. Patricia:
    28 juni 2015
    Misschien geen WiFi bij Motswiri maar ze zijn niet helemaal internetvrij hoor, vanmorgen nog een e-mail van ze ontvangen. :-) XXXX Maar ff zonder is ook wel eens lekker. Geniet maar!
  6. Josee:
    28 juni 2015
    Dank jullie wel voor het prachtige verslag! Ik geniet! Vraagje: hoezo, waar komt de term 'gamedrive' vandaan. Ik begrijp het woordje 'game' hierin niet. Ik moet aan de dames Tinne denken. Hebben jullie de verslagen van/over deze dames gelezen? Doen!! Ongelooflijk wat jullie durven, meemaken, zien en fotograferen. Op naar het vervolg
  7. Patricia:
    28 juni 2015
    Josee, games betekent gewoon wild. En drive betekent een rit. Een wild-rit dus. Een rit in de auto tussen het wild.
  8. Josee:
    28 juni 2015
    Dankjewel voor de snelle reactie (hoe relatief is tijd en afstand). Ik vertaalde 'game' in 'spel' - ik snap het nu :-))
  9. Yvonne:
    29 juni 2015
    Klinkt nog steeds geweldig dames!!!!! Heel veel plezier te paard deze week!!!!!
  10. Anneke & Eloud:
    29 juni 2015
    Leuk gezellig stel,
    Wat een verhaal en zeker heel stoer om dit te beleven.
    Nog veel plezier en een goede tocht met de 1PK's.