Onze eerste dagen in de bush

21 juni 2015 - Maun, Botswana

Wat een geweldige dagen in de bush. Om 6.15 u op en na een typisch busch ontbijt van koffie en rusks (Zuid Afrikaanse biscuits die je in je thee of koffie dompelt) op weg naar Savuti. Zoals moet voor de zandwegen in de bush laten we wat lucht uit de banden van de auto lopen. De weg is lange tijd goed maar, dan begint het zand. En nog meer zand en nog muller zand, gelukkig komen we er goed doorheen. We hebben er zin in en genieten onderweg van het prachtige landschap en de dieren die we onderweg tegenkomen. Olifanten, impala's, giraffes, een verdwaalde struisvogel en zebra's. En dan ineens wint het zand het toch van ons. We zitten vast. Vol goede moed stappen we uit en beginnen we te graven, halen we de matten uit de auto en uiteindelijk hebben we ook zelfs de krik moeten gebruiken. Door de ingegraven wielen een beetje omhoog te krikken kunnen we de matten eronder leggen en lukt het ons zonder hulp los te komen. Het was even hard werken, maar mede dankzij de proefsafari wisten we goed wat we moesten doen. We zijn best trots op onszelf. Eenmaal aangekomen op de campsite hebben we snel rondgevraagd waar we het beste heen konden voor onze afternoon game drive. Ons wordt aangeraden naar Leopard's Rock te rijden. Onderweg komen we nog andere mensen tegen en ook zij melden dat ze hebben vastgezeten. Helaas geen luipaard of andere spectaculaire dieren gezien op deze rit, maar voor ons blijft alles mooi. Terug op de campsite begroeten onze houseguests -de hornbill vogels- ons, deze vogel was het rolmodel voor Zazou uit de Lion King. Ze houden ons goed in de gaten en hopen wat te eten te kunnen krijgen. Tent opzetten, koken, afwassen en slapen. Nou ja slapen, we liggen allemaal te luisteren naar alle nieuwe geluiden. Zodra het licht wordt pakken we alles weer in en gaan weer onderweg. Op naar Khwai.

We beginnen de volgende dag met een ochtend game drive, op zoek naar de bush paintings die we nooit hebben gevonden. De rit naar Khwai loopt verder voorspoedig. We worden steeds handiger in het rijden en manouvreren ons vakkundig door het zand heen. Fascinerend hoe het landschap steeds veranderd, van bos naar wetland en savanne. Weer veel dieren gezien, veel Impala's, maar ook giraffen, zebra's en olifanten. Bijtijds komen we aan op de campsite. Hier wordt ons op het hart gedrukt om in het donker niet naar de sanitairblokken te lopen omdat er olifanten en leeuwen in de buurt zitten. Wederom informeren we naar waar we heen moeten voor onze afternoon game drive. We hebben namelijk een grote wens qua dieren spotten, we willen graag de katachtigen zien en dan vooral het luipaard. En dat is geen makkelijke om te vinden. Net buiten de campsite slaan we extra hout in voor ons kampvuur en een paar koude biertjes en een fles wijn voor bij het eten. Het is een mooie rit en elke kans om een dier goed op de foto te krijgen is weer een kadootje. Terug op de campsite begint de routine van tent opzetten. Wederom hebben we houseguests, bavianen dit keer en ze zijn verradelijk snel. Voordat we het weten heeft die brutale aap een pak rusks uit de auto gegrist. Dag ontbijt.... gelukkig hebben we meer dan genoeg ingeslagen. We genieten van een heerlijke pasta en een lekker glas rode wijn en weer is een prachtige dag omgevlogen.

We beginnen aardig in het ritme te komen, opstaan voor het licht wordt, kamp opbreken en op pad. Op papier leek dit qua rijden de kortste dag te worden van deze bushtrip. Maar dat liep natuurlijk helemaal anders. Sowieso wisten we al dat de brug naar Third Bridge, onze volgende bestemming, dicht is dus moesten omrijden. Op de kaart stippelen we de nieuwe route uit en ja die is een stuk langer dan de oorspronkelijke route maar toch ook weer niet zo veel langer dat we de mooie spots Dombo Hippo Pool en Paradise Pool uit de route moeten halen. Genietend van alle mooie natuur en beesten komen we rond half 10 bij Hippo Pool aan. Wow, een grote pool met ruim 30 nijlpaarden en ook krokodillen erin. Dit wordt onze ontbijtspot. Ineens worden we naar boven geroepen naar de hideout door onze campsite buurman die we weer tegenkwamen. Er loopt een hyena! Die hadden we tot nu toe alleen maar gehoord en nu mag ie naar ons lijstje van gespotte dieren verhuizen. Blij rijden we verder naar Paradise Pool. Het is inmiddels midden op de dag en dus zien we er niet veel dieren maar wat is het daar mooi. Helaas wordt het daarna wat lastig met het vinden van de juiste route omdat de gps ons shortcuts wilde laten nemen die ons waren afgeraden vanwege diepe watercrossings en zijn we echt even aan het zoeken naar de juiste weg. Eindelijk vinden we onze detour en gaan we verder. Het is inmiddels na drieeen en we zijn nog steeds op zoek naar leeuwen en luipaarden. Ineens roept Emma heel hard LEEUW!!! Waar, waar roepen we, en we kijken aan Emma's kant uit de auto verder het landschap in om erachter te komen dat we compleet over de leeuw heen kijken. Hij lag namelijk precies naast de auto, zo dichtbij. We zetten de auto stil en zien 2 jonge mannetjes leeuwen. We kunnen prachtige close ups maken. Wat een uniek moment. We rijden weg en ineens zien we een hoogzwangere leeuwin in de struiken. Kalmpjes steeks ze de weg over, pal voor de auto langs. En ja, de GoPro stond aan, hopen dat het erop staat. Na deze onverwachte stop moeten we toch wel wat vaart gaan maken om nog voor het donker op de campsite aan te komen. En dan ineens stopt de weg en zien we water. Uh dit is teveel water, hier kunnen en willen we niet doorheen. Omkeren dan maar. Shoot, we rijden een rondje en komen tot de conclusie dat dit echt de enige weg is. Terug bij het water zien we ineens een spoor dat ons om het water heen leidt. Pfew, weer wat geleerd, eerst goed om je heen kijken voordat je omkeert. En dan wordt het toch wel een beetje een race tegen het licht. Ineens duikt er iets op tussen het hoge gras langs de weg. Het blijkt een das te zijn. Even later zien we voor ons op de weg hyenas lopen in het perfecte avondlicht. We zijn inmiddels bijna bij het camp en hebben gelukkig nog de tijd om uitgebreid fotos te nemen. De rest van de weg houden we de vaart er goed in vanwege het mulle zand en al stuiterend komen we precies op tijd op de campsite aan. Met militaire preciesie wijdt iedereen zich aan haar taak en binnen no time begint er een vuurtje te knetteren en staan de tenten, stoelen en tafel en wordt er een begin gemaakt met het diner. En ja hoor ook hier een house guest, deze vinden we wat spannender. We hadden het al gehoord maar voordat we er erg in hebben sluipen er 2 hyena's uit de struiken die komen kijken of er wat te halen valt. Ai dat is andere koek. Gelukkig hebben we snel in de gaten dat ze voorlopig op gepaste afstand blijven. Ons zullen ze niets doen, maar we moeten wel goed op de spullen letten. Na het eten ruimen we snel alles op, omdat we ze eigenlijk nog een keer willen zien, gaan we op hyena watch zitten. We zien ze helaas niet meer maar horen ze zeker rondscharrelen bij de auto als we in onze daktentjes liggen te dromen van weer een adembenemende dag.

1. Peter:
    21 juni 2015
    Prachtig!!! Als jullie inderdaad de honey badger (soort das) hebben gezien is dat zeer bijzonder. Het is een nachtdier maar laat zich ook wel in de schemering zien. Elke ranger zal bevestigen dat ze moeilijk te spotten zijn. Nu de luipaard nog!! Ik heb jullie nog niet de buffel zien vermelden.. Ga door met deze zeer lezenswaardige verhalen!!!
  2. Patricia:
    21 juni 2015
    Wow wel echt avontuurlijk als ik dat zo lees, al dat wild zo dichtbij en dan slapen in zo'n tent, ik vind het nogal wat. Maar de reis van jullie leven. X
  3. Hans Kuipers:
    22 juni 2015
    Hallo "Bush Dames", wat een mooi en weer een spanned verhaal. Kan me helemaal voorstellen hoe dat is om in de Delta te kamperen, af en toe vast te komen te zitten in het zand en dan nog spoorzoekertje spelen om de juist track door of om het water te vinden.
    4X4 Training in Brabant heeft dus veel zin gehad. Na Chobe is Moremi ook een geweldig mooi park, veel wild en leuk om in de avond o.a. de hyena's van dicht bij te zien. Tip .. laat wat eten op of naast het vuur liggen , ga in je tentje op het dak van de auto liggen en ze komen vanzelf voor de mooiste foto's. Vond het ook leuk om te lezen dat jullie met de "foto professional's " van Pangolin op stap zijn geweest in Chobe. Hebben jullie ook nog de foto workshop bij Gerhard "Guts" Swanepool gedaan ?
    Nog veel plezier en avontuur de komende dagen en ik kijk uit naar het volgende verhaal en de actie foto's. Cheers Hans
  4. KA:
    22 juni 2015
    KA, lieve "Bush Dames"(mooie kreet die ik deze keer maar overneem!), Wat een adembenemend, prachtig verhaal weer, dat ik weer met bijzonder veel plezier heb gelezen! Jullie staan blijkbaar voor niets en zijn al behoorlijk ingespeeld op al de nieuwe situaties! Bravo! Het is niet te geloven, wat jullie zoal meemaken! En het genieten spat er af! Maar jullie waren ook echt goed voorbereid, waardoor jullie nu nog meer kunnen genieten. Jullie kunnen met recht trots op jullie zelf zijn en ik ben dit inmiddels ook op je, Lisette!, even als de andere dames! Ik kijk vol verwachting uit naar het volgende mooie verhaal, en ga zo door! Heel veel plezier verder en live it up! Veel liefs XX KA
    22 juni
  5. Hans Schoelink:
    Prachtig meiden!
  6. Joke:
    24 juni 2015
    Heel leuk om te lezen en prachtige foto's! Geniet verder!
  7. Yvonne:
    24 juni 2015
    Wat een avontuur!!!!! En wat fijn dat de proefsafari z'n vruchten afwerpt!!!! Heerlijk verder genieten dames!!!!!
  8. Judith:
    28 juni 2015
    Wat een mooie verhalen. Een stelletje stoere meiden zijn jullie!