Motswiri

4 juli 2015 - Okavango Delta, Botswana

We zijn weer terug in Maun bij de Thamalakane lodge en zitten te genieten van de zonsondergang aan de rivier. Met een heerlijk biertje erbij zitten we te mijmeren over de fantastische dagen bij Motswiri. Wat een heerlijke plek! Het begin was wel even een uitdaging. Wij zouden een dag van te voren bericht krijgen over onze vluchttijd naar Motswiri Camp maar dat was niet helemaal goedgegaan. Bij navragen in de lodge was nog niets bekend. Maar de volgende ochtend toen we om 8 uur de vliegmaatschappij belden om zo achter het tijdstip te komen (de vlucht is meestal rond 14 uur) hoorden we dat we al om 9 uur op het vliegveld moesten zijn. Oeps, dat werd haasten. Eerst de grote vuilniszak met schone was terug krijgen en uitzoeken wat van wie is en dan herpakken want we mogen niet teveel meenemen naar Motswiri. Binnen drie kwartier zaten we inclusief alle bagage in de taxi naar het vliegveld. We gaan! Er staat een kleine Cessna op ons te wachten en die brengt ons naar Motswiri Camp. Wat een prachtig uitzicht over de Okavango Delta. We worden opgehaald bij de airstrip en moeten even wennen aan de luxe.

Motswiri is een paradijsje. We hoeven niets meer zelf te doen. Het begint al met dat we elke ochtend om 6.15 uur gewekt worden met een kop koffie of thee. Daarna staat het ontbijt voor ons klaar. Na de ochtend rit staat de lunch klaar. Drankjes worden constant voor je ingeschonken. Na de siesta is er weer thee en koffie met wat lekkers. Om 18 uur staat de borrel klaar met hapjes en dan nog het uitgebreide 3 gangen diner. We krijgen geen moment kans om honger te krijgen. De kamer is altijd netjes en de bedden opgemaakt. Tijdens het avondeten maken ze de kamer nachtklaar met opengeklapte dekens en een warme kruik in bed.

Het vertrek uit Maun was hectisch, maar het was wel prettig om vroeg in Motswiri aan te komen. Het was ongeveer 45 minuten vliegen en we kwamen rond 11 uur aan. Omdat de dagen vroeg beginnen, is de lunch ook al om 11.30 uur. We konden ons dus rustig even installeren en aanschuiven. Na deze heerlijke lunch, eigenlijk was dat ook ons ontbijt, en een siesta is het om half 4 tijd voor high tea en daarna staat de middagrit op het programma. We staan we te popelen om onze 1pk vrienden te ontmoeten: Nono, Giza, Mokabi en Mopani stonden ons blij op te wachten. De middagritten zijn, vooral uit veiligheidsoverwegingen erg rustig, geen galop want als er iets gebeurd dan duurt het al gauw een uur of 18 voor je bij een fatsoenlijk ziekenhuis bent omdat er in het donker geen vliegtuig kan landen om je te evacueren. Het landschap is adembenemend mooi en we rijden ook veelvuldig met de paarden door het water. Bij thuiskomst brandt het kampvuur en is het tijd voor een sundowners, een drankje en hapje bij zonsondergang. Na een heerlijke warme douche worden we bij het diner verwacht. We wennen snel aan dit ritme ;-). Op dag 2 rijden we in de ochtend weer op dezelfde paarden. Superleuke rit, galopperen door het water en we zien een aantal Kudus, reebokken en aapjes. Het gebied is heel groot en de dieren zijn hier niet gewend om mensen, auto's of paarden te zien, een groot verschil met de game reserves. De wilde dieren rennen dan ook vaak snel van ons weg. Daardoor is het juist ook bijzonder om de dieren onderweg te paard tegen te komen. We hebben deze dagen ook buffels, giraffen en een roan antilopen gezien. Giraffes komen hier niet veel voor want er zijn weinig acacia bomen, hun favoriete maaltje. In de middag ontmoeten we ook onze andere paarden: Tommy, Mr. B, Sambuca en Amigo. Weer prima paarden met een leuk karakter. De paarden zijn hier allemaal goed verzorgd en hebben gezonde werklust.

De derde dag hebben we de middag rit verruild voor een wandeling. Niet echt om dieren te spotten, maar wel om meer over sporen en de omgeving te leren.

Op dag vier vertrekken we naar fly camp, een afgelegen mini camp om daar te overnachten. Wat een geweldig mooie rit weer. Het kamp is iets primitiever dan het hoofd kamp maar nog steeds luxe. Wat een geweldige plek voor Lisette om haar verjaardag te vieren! De dag was al feestelijk begonnen voor haar, want in plaats van een versierde stoel was er een versierd paard! Na de lunch en siesta gaan we varen met mokoros, traditionele kanos. We varen zachtjes door het papyrus riet op zoek naar de painted frog, een heel klein kleurrijk kikkertje, en horen de verhalen van de gids over het leven in de delta. Bij terugkomst is het kamp helemaal versierd en als toetje is er een mooie verjaardagstaart met kaarsjes! Hulde aan de staff om dit te allemaal te regelen.

De rit terug is een staprit want een van de paarden heeft een ijzer verloren. In de buurt van het kamp komen we tot twee keer toe een groepje olifanten tegen. Ze waren best dichtbij en de olifanten hier zijn wat snel nerveus. Te paard is het dus belangrijk om ze vooral niet in de weg te zitten. Gelukkig is de gids heel ervaren en hij brengt ons veilig langs de olifanten.

Dan is het helaas weer tijd om te vertrekken. We zijn blij dat onze vlucht vandaag iets later is waardoor we in de ochtend nog kunnen rijden. Op een gegeven moment stonden we tegenover een kleine groep zebra's. Alle paarden op een rij en alle zebra's op een rij er tegenover en elkaar aankijken. Goh lijken we nou op elkaar of heb jij nou van die rare strepen?

En dan is het echt tijd om afscheid te nemen van een geweldige plek. Nog even een korte vlucht en we zijn weer in Maun. Dit keer op een doordeweekse dag dus we kunnen winkelen en souvenirs aanschaffen. Morgen terug naar Nederland, geen leuk vooruitzicht....... laten we nog maar even verder genieten met een glaasje amarula en genieten van onze laatste avond in dit prachtige vakantieland!

1. KA:
    4 juli 2015
    wat is dit weer fantastisch! Toch wel lekker die luxe na alle stoere inspanningen, wel verdiend!
    Liefs KA
  2. Chris:
    4 juli 2015
    Fantastische reis volgens mij. Wat leuk om het te lezen wat jullie meemaken. Geniet lekker na en ik zie de rest van de foto's graag tegemoet in Nederland. Stoer dat jullie dit met zijn viertjes hebben gedaan! Groeten, Chris
  3. Jeanne Wessels:
    4 juli 2015
    Wat een prachtig verslag: ongerepte natuur, helemaal in de watten gelegd en dan ook nog jullie favoriete bezigheid paardrijden ! Al met al klinkt het als een reis om nooit te vergeten
  4. Ariane:
    4 juli 2015
    Wat een top plek om je verjaardag te vieren Lies, dat zal je niet snel vergeten
  5. Joke:
    6 juli 2015
    Leuk om te lezen! Een bijzondere en mooie vakantie zo te lezen. Geniet van de herinneringen!
  6. Josee:
    10 juli 2015
    Leuk om eens iets te horen over een stuk van de wereld zonder oorlog onthoofdingen,verdrinkingen,vluchtelingen,failliete landen etc.
    Is lees jullie verslag liever dan de krant hier