Back to basic

27 juni 2015 - Central Kalahari Game Reserve, Botswana

We gaan weer op weg naar het volgende kamp. Na de baobab bomen van dit kamp op de foto gezet te hebben rijden we naar Khumaga via de geasfalteerde weg. Onderweg zien we struisvogels en giraffes. Khumaga ligt aan de Boteti rivier en die moeten we eerst met het pontje over om bij het kamp te komen. Het pontje is een avontuur op zich. Een breedlachende veerman begroet ons al swingend op de muziek die uit zijn mobiel komt in het zakje van zijn overhemd. De pont is heel smal en heeft links voor en rechts achter een klein buitenboortmotortje hangen. Zo hoeft de pont niet gekeerd te worden op de rivier. De swingende veerman legt de pont recht in het water voor ons. Daarna gidst hij ons de pont op. De motor moet nog even blijven draaien en behendig stuurt hij de pont een stukje de rivier op om zo uit het ondiepe water te komen. Vervolgens mogen we de auto op de varende pont nog een stukje naar achter rijden zodat we goed in het midden staan. Eenmaal aan de overkant rijden we onder begeleiding van de veerman de pont af en laten we onze swingende veerman ietwat verwonderd achter........ vier vrouwen en geen mannen erbij, dat vindt hij toch een beetje vreemd. Na ons gemeld te hebben bij de gate van het park rijden we door naar onze campsite. Ook de meneer bij de gate vraagt ons of we echt met alleen vrouwen zijn. Ja dus. De campingplaats is a room with a view dit keer want we kijken uit op de rivier. Na een snelle lunch rijden we het park verder in voor de afternoon game drive. We zien heel veel zebras, een kudde wildebeasts en giraffen. We naderen twee olifanten. Ze kijken wat verschrikt op en schieten voor ons op gepaste afstand de weg over. We passeren ze en een van de twee kan het niet nalaten om luid trompetterend naar ons om te kijken een vervolgens de bush verder in te rennen. Terug rijden we bij een dalende zon langs de rivier. Een ontzettend mooie plek. We zien elandherten, hartebeesten, jakhalzen, een verdwaalde hippo en twee olifanten die door de rivier lopen in het avondlicht. Door de ingeslagen droge periode zijn de zebras en wildebeasts begonnen aan hun migratie terug over de zoutvlakten naar de nattere gebieden en een enorme kudde wildebeasts heeft zich al verzameld aan de rand van de rivier. Ze galopperen voor de auto langs, een enorme stofwolk achterlatend. Wat een mooi gezicht!

De volgende dag staan we weer vroeg op. We breken het kamp op en rijden nog een rondje door het park voordat we de pont nemen terug over de rivier. Onze vrolijke veerman komt weer breedlachend naar ons toe gelopen en het hele ritueel van de dag ervoor herhaalt zich. Eenmaal aan de overkant stoppen we voor ons ontbijt. We kijken uit op de rivier en zien hoe de koeien uit het dorp bij de rivier gaan drinken. Daarna gaan we op weg naar de Central Kalahari voor onze laatste twee kampeer nachten. We rijden eerst een lang stuk over het asfalt en zien het landschap weer veranderen. In de buurt van het plaatsje Rakops worden we een 4wd track opgestuurd. "Volg deze weg 40 km tot aan de entrance gate van het park" meldt onze gps ons. Daar gaan we dan. De weg is bumpy maar goed te doen. We zijn onder de indruk van het landschap. Dikke begroeiing wordt afgewisseld door enorme uitgestrekte vlakten. En wat een kleuren. Bij de gate worden we enorm aangestaard. Uiteindelijk komt het hoge woord eruit: 4 dames alleen in dit park heeft hij nog nooit gezien. Na de registratie mogen we nog een keer 40 km doorhobbelen voordat we bij de campsite aankomen. Onderweg zien we onze eerste gemsbokken en springbokken. We vinden onze campsite, dit is echt back to basic. Waar we op alle andere plaatsen onze buren konden zien en er een sanitair blok in de buurt was, zitten we hier echt alleen in de middle of nowhere en moeten we het doen met een bucketdouche en een latrine. Na een avond gamedrive zetten we ons kamp op. We zijn blij met de hoeveelheid hout die we hebben meegenomen. De omgeving en campsite zijn prachtig maar het is er wel koud en het waait behoorlijk. Ons vuurtje knettert heerlijk en we koken bij het kampvuur. We bakken ook de pannenkoeken voor morgen, voor ons picknick ontbijt tijdens de gamedrive. Heel even loopt er een verbaasde jakhals over de campsite maar verder hebben we hier geen house guests. Dat is eigenlijk wel prettig op zo'n verlaten kampeerplek.

Op dag twee in de Central Kalahari staan we zoals gewoonlijk weer vroeg op. Snel de tent ingepakt en hup op pad. De tenten staan op het dak van de auto dus we kunnen helaas niet op pad zonder deze in te klappen en in te pakken. We zijn nog steeds op zoek naar katten, na de leeuwen hopen we heel graag ook een keer een luipaard of een andere grote wilde kat te zien.. Deze komen hier veelvuldig voor, maar door de uitgestrektheid van het gebied (de Kalahari is zo groot als Denemarken) moet je toch geluk hebben. We rijden door de Sunday Pan richting Leopard Pan. De uitgestrekte vlaktes zijn prachtig. We zien steeds een aantal dezelfde bewoners van de pan: gemsbokken, springbokken, veel jakhalzen, giraffes, grondeekhoorntjes en af en toe een verdwaalde wildebeest. We vinden een shady picnic spot en stoppen daar om te ontbijten. Ook zien we aantal nieuwe dieren waaronder de yellow mongoose en de bad eared fox. Die laatste duurde even voordat we wisten wat het was. Omdat we hier vrij veel jakhalzen zien die ook in kleine groepjes rondlopen dachten we eerst oh leuk, vier jakhalzen. Maar ze lopen zo anders en he, er zit een witte streep op hun kop. Dit zijn geen jakhalzen maar wat dan wel? Lang leve het dierenboek wat in de auto ligt! We blijven nog een tijd naar deze leuke diertjes kijken. We keren terug in het kamp voor lunch en een kleine siësta. De afternoon game drive brengt ons naar Deception Pan. Helaas weer geen katten gezien maar de verdere vaste bewoners blijven leuk om te zien. Het is super om de auto stil te zetten, te kijken over die prachtige geelgekleurde in de wind wuivende vlakte en de zon onder te zien gaan. Life is good.

1. Patricia:
    27 juni 2015
    Vier meiden, ja dat is niet niks daar. ik vind het allemaal maar spannend klinken. Wel echt avontuur.
  2. KA:
    27 juni 2015
    Lieve heel stoere Bush Ladies, wat dat zijn jullie toch wel gezien de reacties van de veerman en de ranger van het park! Wat zijn het toch fantastische, mooie verhalen! Té leuk allemaal! Ze zijn heerlijk om te lezen! Daarna ga ook ik heerlijk slapen! En jullie beschrijven alles zo boeiend en leuk, genieten om te lezen! Geniet verder van jullie avontuur! tot het volgende verhaal! en dan wordt het allemaal misschien wat minder avontuurlijk, lijkt me, ietsje rustiger bij de paardjes! Een goede overgang naar het normale Nederlandse leven straks! Lieve dames, het is geweldig wat jullie allemaal meemaken en de wijze waarop jullie dit alles met ons delen, veel dank!
    Live it up! Liefs KA
  3. Judith:
    28 juni 2015
    Eens met bovenstaande.
    Ik sta er ook wel van te kijken. Ik had van Joyce wel gehoord wat jullie gingen doen, maar in mijn hoofd (ik ben nog nooit op Safari geweest) was er dan altijd iemand bij voor de begeleiding. Stoer hoor.